Kontrol af bilen
Før den praktiske prøve for alvor starter vil den prøvesagkyndige bede dig om at kontrollere nogle ting på bilen. Det er en simpel kontrol uden brug at værktøj, og han stiller dig typisk tre spørgsmål omhandlende nedenstående emner.
Generelt
Må ikke være tilsølet i olie, der må ikke ligge klude, blade olign. i motorrummet da der herved opstår risiko for brand. En lille huskesætning: "motoren må ikke udvikle unødig røg og støj".
Udstødningen skal sidde fast og være tæt. Dette kontrolleres ved at starte motoren. Larmer motoren mere end normalt, er udstødningen typisk utæt.
Som tidligere nævnt har bilen elektrisk servostyring som gør rattet let at dreje, ved fejl på systemet tænder der en lampe på instrumentbrættet. Rattet skal kunne drejes let fra side til side, uden mislyde, og der må ikke forekomme ratslør. Ratslør vil sige at rattet kan drejes lidt uden at hjulene følger med. Dette må altså ikke forekomme og kontrolleres på følgende måde:
- Træd kobling ned, start motor og sørg for at hjulene står i ligeudstilling samt at bilen er i frigear.
- Stå ud af bilen og drej rattet en smule fra side til side samtidig med at du kigger ned på venstre forhjul og kontrollerer om det følger rattets bevægelser.
- Bed en hjælper (den prøvesagkyndige) dreje rattet på samme måde mens du kontrollerer om højre forhjul ligeledes følger rattets bevægelser.
Start motor/tænding på, tryk herefter midt på rattet og kontroller at hornet virker. Lyden skal være en klar og ensartet tone, altså må hornet ikke spille en melodi.
Væsker
Skal være påfyldt i rigelig mængde, så du ikke pludselig løber tør under en køretur. På min bil er der en lampe der tænder på instrumentbrættet, når beholderen er ved at være tom. Man kan ikke fysisk se hvor meget sprinklervæske der er på.
Skal være mellem "MAX" og "MIN" på beholderen.
Skal være mellem "MAX" og "MIN" på beholderen.
Dette kontrolleres inde på bilens computer, se nedenstående video. Skal være mellem "Max" og "Min" (imellem de to mærker er der 1 liter). Påfyldning af motorolie foregår i motorrummet, se foto ovenfor.
Min bil har elektrisk servostyring, så derfor findes der ikke en beholder til servostyringsolie. I stedet findes der en kontrollampe på instrumentbrættet, som tænder i tilfælde af fejl på servostyringen.
Bremser
Pedalen skal have en skridsikker overflade og må ikke kunne trædes helt i bund. Den må heller ikke synke, når man træder på pedalen og holder et konstant tryk.
Du kontrollerer den på følgende måde:
- Stop motoren.
- Træd 3-4 gange på bremsepedalen, indtil den bliver hård.
- Træd sammentidigt bremsepedalen og koblingspedalen i bund.
- Start motoren.
- Bremsepedalen skal nu synke en smule (dog ikke helt i bund), og derved har du konstateret at vakuumforstærker virker.
Den skal være mekanisk, samt virke på mindst to hjul. Skal kunne holde bilen bremset på en bakke.
Bærende dele
Dæk og fælge skal være uden synlige skader samt være pumpet op til et lufttryk efter bilfabrikantens forskrifter. Det korrekte dæktryk kan findes i bilens instruktionsbog, eller på dørkanten af venstre fordør.
Dækkene skal minimum have en mønsterdybde på 1,6 mm. Dette kan kontrolleres ved hjælp af dækkets slidindikatorer.
Hvis dækket er retningsbestemt, skal den markerede pil på siden af dækket pege i bilens køreretning, dvs. fremad.
Der skal være monteret samme type dæk på alle fire hjul, dvs. enten sommerdæk, vinterdæk, helårsdæk eller pigdæk.
Bilen har monteret en støddæmper ved hvert hjul med det formål af dæmpe fjedervirkningerne fra bilens affjedring. Bliver en støddæmper slidt vil den være virkningsløs og hjulet vil hoppe og derved miste vejkontakten. Du kan kontrollere støddæmperne på følgende måde:
- Tryk kraftigt ned på bilen for/bagskærm.
- Bilen skal straks gå op igen og falde til ro.
- Husk at gøre det over alle fire hjul.
Lygter
Lygter skal være parvis ens, dvs. at de har samme farve og lysstyrke. Alle lygter skal være rene og skal kunne lyse.
Til prøven skal du kun have viden om de påbudte lygter, dvs. de lygter som bilen ifølge loven skal være udstyret med. Det er ret simpelt, og drejer sig kun om tre typer lys foran, tre typer bagpå samt blinklygter. Du tænder lyset på følgende måde: (Bemærk at der skal være tænding på bilen eller motoren skal være startet)
Der skal være i alt 6 blinklys på din bil. 2 foran, 2 bagpå og 1 på hver side. De skal være gule og kunne ses tydeligt i sollys.
Du kan lettest kontrollere blinklyset ved at tænde havariblinket (knappen med den røde trekant, som er monteret ved siden af midterskærmen). Gå herefter en runde og kontroller at alle blinker. På de fleste biler vil blinklyset i øvrigt blinke hurtigere end normalt hvis en pære er defekt.
Lygter (foran)
Start motor/tænding, drej lyskontakt to gange til symbolet med "katteøjnene". Dette lys skal kunne ses på mindst 300 meters afstand.
Drej lyskontakten tre gange. Dette lys skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter frem uden at blænde modkørende. Det skal være asymetrisk til højre, dvs at begge lygter skal lyse mod højre således at vejen bliver oplyst i højre side og man derved lettere kan se evt. fodgængere/cyklister. Lyset skal have et fald på 1%, hvilket svarer til 1 cm. pr. meter. Dette kontrolleres på følgende måde:
- Start motoren/sæt tænding på.
- Tænd nærlyset.
- Stil dig lige foran den ene forlygte og placer din finger lige ved grænsen mellem lys og mørke på dit lår.
- Gå 1 meter baglæns, svarende til ét stort skridt.
- Grænsen mellem lys og mørke skal herefter være faldet 1 cm. på dit lår.
Start motoren/tænding på, drej lyskontakt til nærlys og skub herefter blinklysarmen væk fra dig selv. Dette lys skal oplyse vejen mindst 100 meter frem.
Lygter (bagpå)
Tænder sammen med positionslys/nærlys. Skal være røde og skal kunne ses på mindst 300 meters afstand.
Tænder når du træder på bremsepedalen. (Husk start motor eller tænding på først) Skal være røde, samt lyse væsentlig kraftigere end baglygterne. På nyere biler skal der være tre stk.
Tænder sammen med positionslys/nærlys. Skal belyse nummerpladen så denne kan læses på en afstand af mindst 20 meter når det er mørkt.
Bagpå skal der være to reflekser. På min bil er de bygget sammen med baglygterne. De skal være røde, være hele og rene, og må ikke være trekantede. (Trekantede reflekser er forbeholdt påhængsvogn/trailer)